معرفی شغل کارشناس رلیاژ

تهیه کننده: مرتضی حسینی- مولف کتاب رله و حفاظت (رله زیمنس)

در این مقاله خلاصه ای از پرسش و پاسخ های مطرح شده در لایو "معرفی شغل کارشناس رلیاژ"ذکر شده است. در این لایو که در تاریخ 20 مرداد 1399 در پیج اینستاگرام روژبین به نشانی rozhbin_electric برگزار شد میزبان جناب آقای مهندس ناظمی کارشناس رلیاژ و مدیرعامل شرکت تلاش گستر بودیم که در همینجا از ایشان بابت حضور در این لایو تشکر میکنیم.

مقدمه: علت برگزاری لایو و مخاطبین آن

هدف معرفی شغل های مرتبط با رشته برق برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهها هست. چون این شغل ها در دانشگاهها به دانشجویان معرفی نمیشود و دانشجو هنگام فارغ التحصیلی نمیداند برای یک مهندس برق چه شغل هایی وجود دارد و شرکتها به چه شغل هایی نیاز دارند. به همین دلیل ما لایوی را قبلا در زمینه معرفی بازار کار برق برگزار کردیم و این لایو هم در ادامه آن هست و قصد داریم یکی از مهمترین شغل هایی که یک مهندس برق میتواند وارد ان شود و صنعت به ان نیاز مبرم دارد یعنی کارشناس رلیاژ را معرفی کنیم.  

تعریف شغل کارشناس رلیاژ

کارشناس رلیاژ یا relay man فردی است که حداقل توانایی های زیر را دارد:

  1. ستینگ (setting) یا تنظیم رله ، کانفیگوریشن (configuration) یا پیکربندی رله ، برنامه نویسی رله (programming)
  2. توانایی تست رله با دستگاههای تست مثل امیکرون (omicron) یا وبکو(vebco) یا فرجا (freja)
  3. توانایی تحلیل فالت های رله و تحلیل حوادث و رفع عیب فالتها
  4. توانایی بررسی و تحلیل نقشه های پست
  5. توانایی راه اندازی پست های برق (LV.MV.HV) و نظارت بر راه اندازی

شرح وظایف یک کارشناس رلیاژ چیست؟

تنظیم رله – کانفیگ رله – برنامه نویسی رله – تست رله – توانایی درک آلارم های رله – رفع الارم رله – توانایی تنظیم رله با نرم افزار و بصورت دستی از روی رله – تحلیل حوادث و رفع عیب - راه اندازی پست و نظارت بر راه اندازی

یک کارشناس رلیاژ به چه موضوعاتی باید تسلط داشته باشد؟

شناخت سیستم های قدرت (درس بررسی سیستم های قدرت دانشگاه)

محاسبات اتصال کوتاه

نقشه های پست

شناخت تجهیزات پسترله و حفاظت

نرم افزار رله های حفاظتی

تست رله ها

چه شرکتها و صنایعی به کارشناس رلیاژ نیاز دارند؟

1-اکثر صنایع مخصوصا صنایع بزرگ مثل نفت ، گاز ، پتروشیمی ، فولاد ، سیمان، نیروگاه، خودروسازی... نیاز به کارشناس رلیاژ دارند چون در این صنایع از تجهیزات مهم و گران قیمت استفاده میشود مثل موتور ، ژنراتور، ترانسفورماتور ، تابلو و برای حفاظت از این تجهیزات از رله استفاده میشود.

2-همچنین شرکتهایی که تعمیر و نگهداری یا بهره برداری پست های فشارقوی را انجام میدهند نیاز به کارشناس رلیاژ دارند.

3-شرکتهای برق منطقه ای برای بخش طراحی و نظارت بر عملکرد پیمانکاران نیاز به کارشناس رلیاژ دارند.

4-شرکتهای مشاور برای طراحی و نظارت بر راه اندازی پست های برق

وظیفه رله های حفاظتی چیست؟

رله حفاظتی قلب یک تابلو برق است. وظیفه رله حفاظتی همانطور که از نامش پیداست حفاظت از تجهیزات مهم و گرانی است که در صنایع و نیروگاهها و پست های فشارقوی استفاده میشود مثل موتور ، ژنراتور ، ترانسفورماتور و تابلو

همچنین از رله های حفاظتی برای حفاظت خط و کابل و شبکه قدرت نیز استفاده میشود.

کلیه فرمان ها به رله وارد میشود و رله خروجی الارم یا تریپ میدهد.

چه برندهایی از رله های حفاظتی در صنعت بیشتر کاربرد دارد؟

زیمنس ، اشنایدر( سپم – مایکوم – ومپ) – ABBGE

کدام رله user friendly تر است و کار کردن با آن راحت تر است؟

رله زیمنس از نظر تکنولوژی و قابلیت بهترین است.

رله ABB رله بسیار عالی است ولی کارکردن با آن سخت تر است.

رله ومپ نیز رله بسیار پرکاربردی است و نرم افزار user friendly دارد وکار کردن با آن راحت است. همچنین کیفیت بالایی دارد.

قیمت رله های زیمنس و ABB بالاتر از ومپ و بقیه رله ها است.

معرفی نرم افزارهای رله های حفاظتی

زیمنس: دیگزی4 و دیگزی5

این نرم افزار برای همه رله های زیمنس کاربرد دارد.

سپم :

 SFT2841 برای تنظیم و پیکربندی

SFT2826 برای فالت ریکوردر

 SFT2885 برای برنامه نویسی

مایکوم : EASERGY STUDIO

ومپ: VAMPSET

فایل نرم افزار رله ومپ EXE است وحجم بسیارکمی دارد.

رله ABB : CAP505 – CAP540 – PCM

رله GE : ENERVISTA

کدام رله قابلیت های بیشتری دارد و همه حفاظتها را پوشش میدهد؟

برندهای فوق کلیه حفاظتها را پوشش میدهند بجز رله سپم که حفاظت دیستانس را ندارد.

دستگاههای تست رله کدامند؟

امیکرون- freja – وبکو – ISA - SVERKER

دستگاهای تست رله دو نوعند: تکفاز مثل SVERKER

و سه فاز مثل امیکرون و وبکو

بعضی برندها هم تکفاز دارند و هم سه فاز مثل ISA

قوی ترین دستگاه تست رله در دنیا امیکرون است.

وبکو علاوه بر رله قابلیت تست ترانس و بریکر را هم دارد.

منظور از ستینگ، کانفیگ و برنامه نویسی رله ها چیست؟

ستینگ یعنی تنظیم رله که معمولا در سایت مطابق با جدول ستینگ انجام میشود.

کانفیگ یعنی پیکربندی رله که معمولا در کارخانه مطابق با نقشه انجام میشود.

برنامه نویسی یعنی تعریف لاجیک برای رله که معمولا در کارخانه مطابق با نقشه انجام میشود.

مقادیر ستینگ چگونه محاسبه میشوند؟

با نرم افزار etap یا دیگسایلنت

ابتدا توسط این نرم افزارها ، Load flow (فلوی بار)، اتصال کوتاه و موتور استارتینگ که تحلیل های پایه ای هستند انجام میشود. بعد مقادیر اتصال کوتاه محاسبه میشود ومهندس رلیاژ بر اساس مقادیر اتصال کوتاه ، مقادیر ستینگ ها را محاسبه میکند.

یکی از قابلیت های مهم نرم افزار دیگسایلنت این است که علاوه بر حالت  steady state، حالت گذرا هم دارد.

نرم افزار etap یک برند جهانی است که برای طراحی تمام پلنت های صنعتی استفاده میشود. چون استانداردهای IEC و ANSI را ساپورت میکند. در این نرم افزار تمام منحنی های حفاظتی را میتوانید کنار هم ببینید و آنها را با هم مقایسه کنید. مثلا میتوان منحنی حفاظتی موتور و ترانس را با هم مقایسه کرد. این نرم افزار محیط گرافیکی خیلی ویژه ای دارد. همچنین قابلیت اتوکوردینیشن (autocoordination) را هم دارد.

ساختار یک رله حفاظتی چگونه است؟

ورودی ها:

جریان که از ct می آید

ولتاژ که از pt می آید

باینری اینپوت BI)) یا ورودی رله

خروجی ها:

کنتاکت های خروجی

پورت شبکه

رله ها چگونه به همدیگر شبکه میشوند؟

رله ها دارای پورت خروجی برای شبکه کردن هستند . این پورت میتواند RS485 ، RJ45 و یا پورت دیگری باشد.

بعضی از پروتکل هایی که برای شبکه کردن رله ها استفاده میشود :

مدباس

پروفیباس

IEC61850

برای هر کدام از تجهیزات چه حفاظتهایی لازم است؟

بعضی از حفاظتهایی که برای هر تجهیز استفاده میشود به شرح ذیل میباشد:

ترانس: اضافه جریان – ارت فالت - ولتاژی – دیفرانسیل – REF

موتور: اضافه جریان – ارت فالت – ترمال  – آنبالانسی - ولتاژی – Lock rotor

خط و کابل: اضافه جریان – ارت فالت –ولتاژی - دیستانس – اتوریکلوز - دایرکشنال

ژنراتور: اضافه جریان – ارت فالت– ترمال  – آنبالانسی – فرکانسی – حفاظت توان – ولتاژی - سنکرون - REF

کلید: حفاظت خطای کلید - TCS

باسبار: اضافه جریان – دیفرانسیل

شبکه قدرت: ولتاژی- فرکانسی

ترانس جریان و ترانس ولتاژ باید چه مشخصاتی داشته باشند؟

ترانس ها باید دارای کور حفاظتی باشند. کلاس دقت کورهای حفاظتی با حرف P مشخص میشود(مثلا 5P20) و فقط برای رله استفاده میشود. خروجی CT هایی که به رله دیفرانسیل REF میرود باید دارای کلاس دقت X باشد.

برای مشاهده فیلم کامل لایو وارد لینک زیر شوید:

https://bit.ly/2CqlIKY

درصورتیکه مایلید آموزش های رلیاژ را فرابگیرید ما به شما پکیج رلیاژ روژبین را پیشنهاد میکنیم.

 

آدرس کوتاه :
رای شما
میانگین (2 آرا)
The average rating is 5.0 stars out of 5.