رله های حفاظتی(8)
رله های حفاظتی(8)
حفاظت ترانسفورماتور در مقابل اتصال بدنه
در ترانسفورماتورهای قدیمی که فاقد رله دیفرانسیل میباشند جهت کنترل جریان بدنه به زمین، چرخهای ترانسفورماتور قدرت از زمین عایق شده و بدنه فقط از یک نقطه توسط یک رشته سیم زمین میگردد و بر سر راه آن، یک ترانسفورماتور جریان قرار داده و خروجی ترانسفورماتور جریان به یک رله آمپریک متصل میشود: در این صورت هرگاه که بدنه ترانسفورماتور برقدار شود، این رله تحریک شده و هر دو طرف ترانسفورماتور قدرت را باز میکند. در جایی که از رله دیفرانسیل استفاده شود نیازی به ایزوله کردن ترانسفورماتور از زمین و استفاده از رله بدنه نخواهد بود.
رله نوترال
رله اتصال زمین در هر یک از فیدرهای خروجی، فیدر ترانس و نوترال پست وجود دارد و در صورت بروز اتصال زمین، این رلهها تحریک میشوند و تنظیمات آنها طوری است که رله اتصال زمین فیدر خروجی، سریعتر قطع میکند و رلههای اتصال زمین فیدر ترانس و نوترال، به ترتیب در نوبت قطع میایستند. اما یک سری اتصال زمینهای کم آمپر نظیر نشتیها که هیچ یک از این رلهها را تحریک نمیکند، در برگشت به شبکه از طریق نوترال، باعث گرم شدن بوبین نوتر میگردد. وظیفه رله حفاظت نوترال، آن است که این نشتیها را تشخیص داده و در مدت طولانیتری ترانسفورماتور قدرت را قطع نماید تا از سوختن ترانسفورماتور زمین جلوگیری شود.
رله اتصال بدنه (Tank Protection)
رله اتصال بدنه زمانی عمل میکند که اتصالی در داخل و یا روی تانک و بوشینگهای ترانسفورماتور قدرت روی داده باشد. پس از عملکرد رله مزبور باید اطراف ترانسفورماتور و نیز سطح بالای ترانسفورماتور و بوشینگها دقیقاً بررسی گردد و در صورتی که محل اتصالی مشخص شود، پس از رفع عیب میتوان ترانسفورماتور را در مدار قرار داد.
رله REF
رله R.E.F (رله اتصال زمین محدود شده) هم در طرف سیم پیچ فشار قوی و هم در طرف سیم پیچ فشار ضعیف ترانسفورماتور قدرت قرار میگیرد و هدف از نصب این رله حفاظت بخشی از سیم پیچهای ترانسفورماتور و نیز کابل یا باسباری است که در محدوده C.Tهای مربوط به این رله قرار دارند میباشد و نوع عملکرد رله مثل رله دیفرانسیل بوده و بر مبنای تفاضل جریانهای طرفین عمل میکند و برای اتصالیهای خازن از زون رله عکسالعمل نشان نمیدهد.