رله دیفرانسیل(2)
رله دیفرانسیل(2)
علت استفاده از ترانسفورماتورهای جریان میانی (C.T. INTERPOSE) در مسیر جریان C.Tهای رله دیفرانسیل
C.Tهای اینترپوز برای دو منظور به کار میرود:
1ـ برابرسازی جریان دو طرف فشار قوی و فشار ضعیف؛
2ـ هم فاز نمودن جریانهای دو طرف، زیرا مثلاً در اتصال YNd11 اختلاف فاز ولتاژی دو طرف برابر 330 درجه میباشد که بایستی این اختلاف فاز توسط C.Tهای فوق اصلاح گردد.
واحد هارمونیك گیر رله دیفرانسیل
به هنگام جریان دادن ترانسفورماتور، در بطن جریان هجومی که از ترانسفورماتور کشیده میشود، هارمونیکهای زوج بوجود میآید و انرژی این هارمونیکها به اندازهای است که به راحتی رله دیرانسیل را تحریک و باعث عملکرد رله میگردند، در حالی که در این حالت باید ترانسفورماتور بتواند وارد مدار شده و از آن بار گرفته شود و لذا نیاز به تمهیدی است که رله دیفرانسیل، هارمونیکهای زوج را درنظر نگیرد. به همین منظور در هر رله دیفرانسیل واحدی به نام هارمونیکگیر تعبیه میشود تا به هنگام وصل ترانسفورماتور، در اثر هارمونیکهای زوج تحریک شده و با باز کردن کنتاکتی که بر سر راه فرمان رله دیفرانسیل دارد، مانع از ارسال فرمان قطع آن شود. البته این ممانعت از ارسال فرمان قطع، موقتی بوده و لحظاتی بعد که از قدرت هارمونیکها کاسته شد و واحد هارمونیک گیر از تحریک خارج گشت، کنتاکت فرعی واقع بر مسیر تریپ بسته میشود و شرایط برای فرمان رله دیفرانسیل نرمال میگردد.
علت استفاده از سیم پیچ نگهدارنده در رله دیفرانسیل
برای پایدار نمودن رله و جلوگیری از عملکرد اشتباه آن درخارج از وزن حفاظتی مربوطه.