رله دیفرانسیل(1)
رله دیفرانسیل(1)
عملكرد رله دیفرانسیل
رله دیفرانسیل یا حفاظت اصلی ترانسفورماتور، مقایسه جریانهای طرفین آن به عهده داشته و عملکرد آن ناشی از عوامل زیر میباشد:
الف) اتصالی در داخل ترانسفورماتور (نظیر اتصال فاز به بدنه، فاز به فاز، اتصال حلقه و یا اتصال بین سیم پیچهای اولیه و ثانویه).
ب) اتصالیهای خارج از ترانسفورماتور بر اثر عوامل خارجی در محدوده حفاظت رله یعنی بین C.Tهای طرفین.
ج) حالتهای کاذب ناشی از اشکال در C.T یا مدارات مربوطه.
علت استفاده از رله دیفرانسیل در حفاظت ترانسفورماتور
1ـ رله دیفرانسیل دارای ویژگی قطع سریع، دقت بالا و قدرت تشخیص و تفکیک عیوب واقع شده در محدوده بین C.Tهای دو طرف ترانسفورماتور قدرت میباشد.
2ـ رلههای دیفرانسیل در جریانهای هجومی ترانسفورماتور، عمل نمینماید.
3ـ برای تشخیص فالتهای واقع شده در محدوده C.Tهای دو طرف ترانسفورماتور قدرت، بهترین حفاظت، رله دیفرانسیل میباشد.
محدوده عملكرد رله دیفرانسیل
حد فاصل C.Tهای دو طرف ترانسفورماتور قدرت.
نحوه عملکرد رله دیفرانسیل
رله دیفرانسیل که مهمترین حفاظت ترانسفورماتور قدرت میباشد زمانی عمل میکند که اتصالی به صورت ارت فالت یا حلقه یا دو فاز و یا به هر نحو دیگر در داخل ترانسفورماتور و یا خارج آن در محدوده C.Tهای طرف فشار قوی و فشار ضعیف صورت گیرد و اگر درست محاسبه و تنظیم شده باشد نبایستی عملکرد کاذب داشته باشد و نحوه عملکرد آن به صورت تفاضلی است، بدین معنی که پس از برابرسازی و هم فاز سازی جریان دو طرف فشار ضعیف و فشار قوی آنها که اختلاف ناچیزی دارد، از قسمت عمل کننده رله عبور میکند که برای موقع فالت خارج از محدوده دیفرانسیل، رله فوق به عمل درنمیآید.
ترانسفورماتور تطبیق
در صورتی که در حفاظت ترانسفورماتور، رله دیفرانسیل به کار رود برای تبدیل اتصال ستاره به مثلث ترانسفورماتور و جبران نسبت اولیه به ثانویه (اختلاف زاویهای که ایجاد میشود) بایستی از ترانسفورماتور تطبیق مخصوص با نسبت تبدیل 1:1استفاده شود.